In de eerste stap zijn al enkele oplossingen afgevallen. In de volgende stap gaan we de overgebleven oplossingen verder uitwerken om te bepalen welke kansrijk zijn.
In het artikel 'Inbreng uit meedenkplatform N279 verwerkt' kunt u lezen welke oplossingen we nader gaan onderzoeken en welke zijn afgevallen. Ook op het meedenkplatform kunt u per locatie zien welke oplossingen nader worden onderzocht. U kunt ook nu weer een reactie achter laten door aandachtspunten aan te dragen voor deze oplossingen, dit kan tot en met 15 oktober.
klik op de afbeelding voor een vergroting.
Selectie van kansrijke alternatieven
De komende fase, die duurt tot begin 2025, werken we toe naar het selecteren van 3 á 4 kansrijke alternatieven. Dit is een samenstel van oplossingen, zoals verbeteringen aan kruisingen, vormgeving van de weg (bijvoorbeeld aantal rijstroken) en mogelijke omleidingen. Deze alternatieven vormen de basis voor de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). De NRD beschrijft ook hoe we het beste alternatief (het voorkeursalternatief) kiezen; wat de projectdoelstellingen zijn en welke criteria we hanteren voor de selectie. Hierbij wordt onder andere gebruik gemaakt van een milieueffectrapportage (MER). Op basis van de milieueffecten bepalen we welke maatregelen aanvullend nodig zijn om de impact op de omgeving te verminderen of compenseren (zoals geluidsmaatregelen of natuurcompensatie).
In de komende maanden gaan we aan de slag met het analyseren van de nader te onderzoeken oplossingen. We beoordelen deze op hun bijdrage aan de projectdoelen, juridische haalbaarheid, technische uitvoerbaarheid, impact op de omgeving en financierbaarheid. Hiervoor werken we de oplossingen verder uit om de ruimtelijke impact beter in beeld te brengen. Ook gebruiken we een verkeersmodel om de verkeerskundige effectiviteit van de oplossingen te bepalen. Voor de onderscheidende effecten kijken we de naar de impact op de omgeving, zoals geluidshinder, luchtkwaliteit, stikstofdepositie, natuur, bodem, water, ruimte gebruik (landbouw, wonen, bereikbaarheid, etc) en ruimtelijke kwaliteit (waaronder cultuurhistorie).
Detailniveau van de uitwerking in de komende fase
In deze uitwerkingsstap blijft de inpassing van de oplossingen globaal. Zo is nog niet exact bepaald hoe het tracé van een omleiding gaat lopen of hoe een kruispunt precies wordt ingericht. Eerst bekijken we of een omleiding potentieel heeft (daadwerkelijk een positief effect heeft op het verkeer) of welke kruispuntvorm (rotonde, ongelijkvloerse kruising of kruispunt met verkeerslichten) of rijstrookverdeling de meeste verbetering oplevert. Pas in de volgende fase (toewerken naar een voorkeursalternatief) wordt precies bepaald hoe het tracé van een eventuele omleiding gaat lopen of hoe het kruispunt/rotonde eruit komt te zien. Dan vergelijken we de verschillende alternatieven om te bepalen wat de impact op de omgeving is en hoe ze bijdragen aan de doelstellingen.
Daarnaast wordt in de komende fase gekeken of er grote belemmeringen zijn, zoals vergunningen of technische haalbaarheid, die een oplossing onmogelijk of ongewenst maken. Ook bekijken we welke oplossingen als pakket bijdragen aan de problemen op het hele tracé en aan de doelen voor bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid. We zorgen er ook voor dat de samenstelling van deze oplossingen binnen het beschikbare budget past.
Verwerking van overige input
Op het meedenkplatform, via email en per post hebben we waardevolle input ontvangen, soms op een veel gedetailleerder niveau dan we nu onderzoeken. Bijvoorbeeld ideeën voor de optimalisatie van kruisingen. Deze nemen wij mee in de verdere uitwerking in een van de volgende fasen.
De ingebrachte kennis over belangrijke waarden, belangen en ontwikkelingen in het gebied verwerken we in de gebiedsbeschrijving en probleemanalyse als onderdeel van de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). Deze informatie is ook waardevol bij het beoordelen van de oplossingen op hun kansrijkheid.
Denk mee
Ook in deze fase van de verkenning kunt u weer meedenken. Op het meedenkplatform staat per locatie aangegeven welke oplossingsrichtingen in de komende stap verder onderzocht worden. Per locatie kunnen eventuele aandachtspunten worden meegegeven. De provincie gaat de oplossingsmogelijkheden voor de N279 nu verder uitwerken en beoordelen op kansrijkheid. Alle ingebrachte aandachtspunten nemen wij mee in deze uitwerking. Reageren kan tot en met 15 oktober 2024.