De oproep om ideeën en aandachtspunten aan te dragen voor de verkenning N279 heeft ruim 350 reacties opgeleverd. Iedereen kon vanaf 23 mei 2024 zes weken lang ideeën aandragen via ons online meedenkplatform, per mail en per post. Deze reacties zijn afgelopen periode bekeken en, samen met de ingebrachte oplossingen van de regionale partners en het projectteam, meegenomen in de eerste analyse van de verkenningsfase.
Op basis van deze eerste analyse is bepaald welke oplossingsrichtingen realistisch zijn en nader onderzocht gaan worden. Bij deze eerste selectie zijn ook een aantal oplossingen afgevallen. In onderstaand artikel nemen we u mee in de oplossingen die we nader gaan onderzoeken en welke zijn afgevallen.
Eerste analyse en eerste selectie
In de verkenningsfase werken we van grof naar fijn om de beste oplossing voor de N279 te vinden. In de afgelopen fase (tot zeef 0) hebben we alle mogelijk oplossingen verzameld en beoordeeld. Met als doel te bepalen welke oplossingen verder uit te werken. Op basis van een analyse is bepaald welke oplossingen bijdragen aan het verbeteren van de problemen van de N279, haalbaar en realistisch zijn en redelijkerwijs binnen het projectbudget passen. Dit heeft geresulteerd in een lijst met oplossingen die we nader gaan onderzoeken.
Uitkomsten eerste selectie van oplossingen
Hieronder geven we een overzicht van de oplossingen die we verder gaan onderzoeken en welke zijn afgevallen. Op ons meedenkplatform kunt u deze oplossingen ook per locatie bekijken. Medio 2025 publiceren we de Notitie Kansrijke Alternatieven (NKA), welke gelijktijdig met de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) beschikbaar komt. Hierin leggen we gedetailleerd uit welke oplossingen kansrijk zijn en waarom we deze hebben gekozen.
Nader te onderzoeken oplossingen
Rijstrookindeling tracé
We kijken naar 4 mogelijke indelingen voor de weg. In de eindoplossing kan de indeling mogelijk verschillen per deel van de N279, afhankelijk van de lokale situatie.
- 1x2: 1 rijstrook per rijrichting, zoals nu
- 2x1: 1 rijstrook per rijrichting, gescheiden door een middenberm
- 2x2: 2 rijstroken per rijrichting
- Parallelstructuur: ter hoogte van Veghel en Dierdonk, met scheiding van doorgaand en lokaal verkeer
Omleidingen
Voor Veghel en Dierdonk onderzoeken we omleidingen om een deel van het tracé te verleggen. Zie onderstaande afbeelding. Andere voorstellen voor omleidingen zijn afgevallen omdat ze niet voldoende bijdragen aan het oplossen van de problemen op de N279 en/of qua ruimtelijke inpassingen een te grote impact hebben (vanwege onder andere de lengte of aanwezige bebouwing, natuur of landbouwgronden).
Aanpassingen kruisingen
Voor alle kruispunten langs het tracé bekijken hoe we deze kunnen verbeteren. Dit doen we door te kijken naar verschillende inrichtingsvormen, zoals rotondes, ongelijkvloerse kruisingen of kruispunten met verkeerslichten. Ook bekijken we de impact van het verminderen of verplaatsen van kruisingen.
Mobiliteitsmaatregelen
Naast infrastructurele oplossingen bekijken we ook mobiliteitsmaatregelen, zoals het verbeteren van het openbaar vervoer en fietsvoorzieningen langs de N279 en het realiseren van hubs. Aan deze type maatregelen is afgelopen periode aandacht besteed vanuit het werkspoor ‘anders reizen’.
Flankerende maatregelen
Bij het ophalen van ideeën zijn ook suggesties gedaan voor maatregelen om geluidsoverlast te verminderen, de luchtkwaliteit te verbeteren, de natuur te herstellen en het wegbeeld aan te passen. Dit noemen we ‘flankerende maatregelen’. Deze maatregelen helpen om de negatieve effecten van de hoofdoplossing te verminderen of ondersteunen het bereiken van de projectdoelen.
Op dit moment in het project zijn deze maatregelen nog niet specifiek en kunnen ze bij alle kansrijke alternatieven worden toegevoegd. Hoe deze maatregelen precies worden ingevuld hangt af van welke oplossing uiteindelijk wordt gekozen. Later in het project, bij de beoordeling van de kansrijke alternatieven wordt inzichtelijk welke impact de alternatieven hebben en wat voor maatregelen nodig zijn. Hier wordt vervolgens bij de uitwerking van het voorkeursalternatief nader invulling aangegeven, in de vorm van concrete maatregelen in de plannen.
Afgevallen oplossingen
Sommige maatregelen zijn afgevallen, omdat ze niet haalbaar, te duur of niet effectief genoeg zijn.
Tunnels, verdiepte liggingen of twee laags weg
Er zijn ook ideeën voorgesteld voor tunnels, het verdiepen van de N279 of het bouwen van een weg op palen waardoor twee wegen boven elkaar komen te liggen. Deze ideeën zijn ingediend voor verschillende locaties van het tracé: Veghel, Keldonk en Dierdonk. In deze fase hebben we gekeken naar de technische haalbaarheid en verwachtte kosten van deze ideeën.
Voor Veghel blijkt dat een tunnel of verdiepte ligging technisch niet haalbaar is binnen de beschikbare ruimte. Dit komt vooral doordat de weg dicht langs het kanaal ligt en er tijdens de bouw veel ruimte nodig is, waardoor de weg lange tijd niet gebruikt kan worden. In Helmond en Keldonk staan de kosten voor een tunnel niet in verhouding tot de voordelen, waardoor nut en noodzaak niet kan worden aangetoond. Daarom is het zinvoller in de volgende fase te kijken naar andere oplossingen, zoals omleidingen en het scheiden van rijbanen, in plaats van deze relatief dure oplossingen.
Nieuwe aansluitingen of verbindingen
Er zijn verschillende voorstellen gedaan voor nieuwe of extra wegen in het gebied. Behalve de omleidingen aan de zuid-oostzijde van Veghel, bij Dierdonk in Helmond en de aansluiting bij Aarle-Rixtel worden deze voorstellen niet verder uitgewerkt. De aanleg van nieuwe wegen heeft namelijk te veel ruimtelijke impact in verhouding tot de voordelen die ze bieden voor de problemen op de N279. De omleiding van de N279 langs Mariaheide naar de A50 wordt bijvoorbeeld niet meegenomen, omdat de lengte voor het doorgaande verkeer te lang is om als volwaardig alternatief te bieden, er slechts een beperkt deel van het verkeer rijdt op de verbinding A50-noord en N279-zuid en de nieuwe weg door kwetsbare natuur en langs veel woonkernen gaat. Ook alternatieven voor de oost-west verbinding naar Eindhoven, zoals manieren om de N615 te ontlasten, worden binnen het project N279 niet verder onderzocht. Deze ideeën worden meegegeven aan het projectteam dat werkt aan de Beekse brug (N615).
Suggesties voor projecten/initiatieven van andere wegbeheerders
In het projectgebied zijn er ook andere projecten en initiatieven waarmee het project N279 nauw samenwerkt om alles goed op elkaar af te stemmen. Dit zijn onder meer de Beekse brug (N615), de afwaardering van de Kasteeltraverse en Zuidelijke Ontsluiting Helmond, de N272, de N270, aanpassingen aan de Rembrandtlaan in Veghel, A67 en A50.
Op ons meedenkplatform zijn ook suggesties ingediend voor algemene oplossingen voor de N279 die passen binnen het beheer van de weg of andere projecten. Het project N279 werkt deze oplossingen niet verder uit, omdat ze onder de verantwoordelijkheid van de andere projecten en wegbeheerders vallen. We kijken wel de raakvlakken met deze projecten en de verbetering van aansluitingen van wegen in het beheer van andere wegbeheerders op de N279.
Overige afgevallen oplossingen
Naast bovenstaande nader toegelichte oplossingen zijn ook een aantal specifieke ideeën aangedragen, welke vanwege beperkt doelbereik voor de N279, buiten invloedsfeer van de provincie of negatieve effecten niet verder zijn meegenomen. Hieronder vallen de volgende ingebrachte ideeën:
- Landelijke maatregelen, zoals vrachtwagenheffing op N279 afschaffen of anders beprijzen
- Vervoer over water
- 100 km/u regionale stroomweg
- Aanpassingen aan de bestaande bruggen over de Zuid-Willemsvaart, tenzij de aanpassingen benodigd zijn vanuit een oplossing binnen de scope van de N279
- Lokaal verbod op vrachtwagens op omliggende infrastructuur in het projectgebied
- N279 in Veghel afwaarderen naar een stedelijke gebiedsontsluitingsweg met 50 km/u, enkel in combinatie met een omleiding bij Veghel.
- Aanpassingen Bosscheweg richting Beek en Donk, waaronder de volgende ingebrachte ideeën:
- Afwaarderen Bosscheweg
- Slingerremmers op de Bosscheweg
- Verplaatsen station Brouwhuis in Helmond
- Groene golf over gehele tracé, i.v.m. de lengte van het tracé en de grote impact die het dan heeft op de overige wegen, op delen van het tracé wordt dit wel meegenomen.
- Landbouwverkeer toelaten op N279
- N277 opnemen in het project
- Lopende OV-initiatieven, waaronder de Bus Rapid Transport (BRT) in Veghel
- Het op grote schaal opkopen van woningen
Conclusie
We hebben waardevolle input ontvangen in de vorige fase en verwerkt in onze analyses. In de volgende fase gaan we de geselecteerde oplossingen verder onderzoeken om de kansrijke alternatieven te selecteren voor de N279. Ook hierover kunt u weer via ons meedenkplatform input voor aanleveren. Dat kan tot en met 15 oktober. Meer over het proces van de volgende fase zie het artikel: start van het nader onderzoek naar oplossingen.